A vállalkozási életciklusokról hallottál már?
2019.09.04 15:43
A tapasztalattal rendelkező vállalkozók már tudják: ahogy az emberi életnek, úgy a vállalkozásoknak is jól meghatározható életciklusaik vannak
A vállalkozásindítást fontolgató vagy fiatal vállalkozási szakaszban lévők számára is fontos, hogy tudjanak a vállalkozási életciklusok jellemző problémáiról, annak érdekében, hogy ne érje őket váratlanul egy-egy fejlődési szakaszból adódó kihívás, hanem felkészülten tudjanak reagálni azokra.
1. vállalkozási életciklus: Az álmodozások kora
A vállalkozásindítás előtti pre-vállalkozói szakasz az „álmodozások kora”. Megszülető ötletek ringatóznak ebben a szakaszban gyakran olyan hosszú ideig, hogy el is halnak megvalósítás nélkül, pedig ezek közül bizonyosan jó néhány ötletből lehetne terméket fejleszteni céltudatos hozzáállással.
A Vinter ezekhez az ötlettel rendelkező fiatalokhoz is szól. Kérdéseinkkel, javaslatainkkal hozzájárulunk ahhoz, hogy tisztán lássák az ötletgazdák, mire érdemes figyelniük, mitől kell tartaniuk, ha a képlékeny ötletből határozott körvonalakkal rendelkező terméket akarnak teremteni.
Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy bár az Interneten rengeteg biztató cikk jelenik meg a vállalkozásindítás egyszerű folyamatáról, nem árt tájékozódni vállalkozási formákról, adózásról, és főként arról, mennyibe is kerül a vállalkozásalapítási költségeken kívül a vállalkozás kezdeti működtetése.
2. vállalkozási életciklus: A vállalkozások születése és gyerekkora
A vállalkozásalapítással megszületik a cég, és elindul a gyermekkor, annak minden szépségével és nehézségével együtt.
Fontos tudni, hogy az 1-3 év közötti vállalkozások a legsérülékenyebbek. A lázas indítás után gyorsan jönnek a problémák, az elakadások. Több a kiadás, mint a bevétel, kevesebb az együttműködés, mint a problémás ügyfél. Gyakran fordul elő, hogy a vállalkozó lát egy fontos problémát, de nem látja valamennyit. Amit lát, azt nem pontosan látja, mert erős a sikervágy sürgetése, az érzelmek, a vágyak, a hirtelen elkeseredések torzítják a pontos képet.
A Vinter az 1-3 év közötti életciklusú vállalkozásokat is szívesen inkubálja, segíti, hogy mentoraink segítségével, szükség szerint szakterületi tanácsadással, a vállalkozó aktív munkájával megtaláljuk a gyökérproblémát, és közösen gondolkozzunk a továbblépés lehetőségeiről.
3. vállalkozási életciklus: A vállalkozások felnőtt kora
Tapasztalataink szerint a vállalkozási felnőttkor szakaszában a kkv-k többsége kevés mentori és szakértői tanácsot kér. Ez az a szakasz, amelyben magabiztosan haladnak előre az 1-3 éves periódust sikeresen túlélő vállalkozások. Ugyanakkor az igazán profi cégek időről időre diagnózist készíttetnek a cégük működéséről, igénybe vesznek stratégiai tanácsadást, piackutatásokat végeznek vagy rendelnek meg, módosítják a marketing tervüket, stb.
A Vinter csapata csomagot készít ennek a célcsoportnak is, és akár termékfejlesztésben, akár piacváltásban, akár forrásszerzési lehetőségek ajánlásban támogatja a vállalkozásokat.
4. vállalkozási életciklus: A vállalkozások öregkora
Kihívásokkal teli időszak, amelyben fontos döntéseket kell hozni. Megmaradjon-e a cég? Ki tudja átvenni? Eladásra vagy megszűntetésre kerüljön? A terület elhagyása, feladása, átalakítása olyan érzelmekkel is terhelt folyamat, amelyben a racionalitásnak, logikus gondolkodásnak döntő szerepe kell hogy legyen. Döntéselőkészítés, döntés, elválás. Gyakori, hogy szakértők bevonásával könnyebb!
A Vinter mentorai és szakértői arra vállalkoznak, hogy támogassák a vállalkozásokat a különböző vállalkozási életciklusok problémáinak és lehetőségeinek felismerésében, azonosításában.