Mikro-és kisvállalkozások: merre tovább 2022 nyarán?

2022.07.19 09:52

A legfontosabb a KATA és a rezsicsökkentés megszűnése okán: a vállalkozásod helyzetének, erőforrásainak pontos áttekintése

Ebben a hosszú, forró nyárban hideg zuhanyként csaptak le a vállalkozásokra a KATA-val és a rezsicsökkentés módosításával kapcsolatos gyors egymásutánban érkező hírek. Egyelőre a konkrét változásokkal kapcsolatos számolgatás köti le a többség figyelmét, de hamarosan ki kell lépni az új terhek szűk folyosójából, és a vállalkozások EGÉSZÉ-re vonatkozóan kell tükröt tartani magunk elé.

A kisvállakozások nincsenek felkészülve arra, hogy az eddigi rezsiköltség hatszorosát fizessék ki, így a rezsicsökkentett körből való kikerülő vállalkozásokat csődhullám fenyegeti.

Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a válság szelét érzik, érdemes és szükséges időt szánni legalább egy mini cégröntgen elkészítésére, hogy tudatos és felelős döntést tudjanak hozni a cégük megszüntetése, átalakítása, esetleg fejlesztése által kjelölt koordinátarendszerben. Amennyiben esélyt látnak a megmaradásara, új üzleti modellt kell kialakítaniuk! A vállalkozók gyakran állítják, hogy ebben a folyamatban nincs szükségük külső támogatásra, hisz náluk jobban senki nem ismeri az erőforrások mérlegét. Mi mégis felhívnánk a figyelmet a VINTER POWER csomagjára, mert ez a csomag következetesen, érthetően vezeti végig a vállalkozókat saját cégük legfontosabb kérdésein, bízva abban, hogy külső szemként hozzá tudunk adni egy új modell kialakításához.

Induljunk abból az egyszerű tényből, hogy ahogy a termékeknek van egy „életgörbéje”, úgy a vállalkozások életének is vannak ciklusai. Általában a következő forgatókönyv jellemző:

  1. felmerül egy jó ötlet,
  2. piackutatás eredménye alapján lenne az ötletnek létjogosultsága,
  3. az ötletből konkrét termék (szolgáltatás) fejlődik,
  4. megtörténik a piacra lépés,
  5. jönnek az első sikerek (eladások), de alig van bevétel, a költségek magasak,
  6. a vállalkozás kezd megtérülni,
  7. vállalkozás profitot termel.

 

Ahogy kiemelt képen, ábrán is látszik, a problémát az jelenti, hogy hosszú ideig kell „hiteleznünk” önmagunknak ahhoz, hogy a később érkező bevételekből majd megtérüljenek a befektetéseink, később pedig profitábilis legyen a tevékenységünk.

A vállalkozás indításakor elsősorban beruházási jellegű költségek merülnek fel, amelyeket finanszíroznunk kell: lehet, hogy építenünk kell valamit, bérelt ingatlan (pl. raktárhelyiség, üzemépület) esetén néhány havi kauciót kell letennünk az asztalra, általában be kell rendeznünk az irodánkat, vagy épp gépeket kell vásárolnunk a gyártáshoz. A kezdeti tervezési költségeket, know-how díját és egyéb kiadásokat még nem is említettük.

További nehézséget jelent, hogy amíg a sikerekre „várunk”, a havi költségeink folyamatosan felmerülnek, hiszen pl. a havi áramszámlát vagy az iroda bérleti díját akkor is kiszámlázzák nekünk, ha még nem is létezik az értékesíteni kívánt termékünk.

 

„halál völgyének” mélységét és időbeni elhúzódását pontos tervezéssel lehet enyhíteni. Általában igaz, hogy az ötletgazda és csapatának kezdeti elkötelezettsége önmagában kevés a sikerhez, annak eléréséhez szakértők bevonására van szükség.

Természetesen, a vállalkozások életciklusai általában is hullámzást mutatnak, ahogy mondani szokták, „egyszer fent, egyszer lent”. Bármelyik cég bajba juthat, főleg most, az új szabályok (KATA megszűnése, rezsinövekedés), következményeként, hisz a vállalkozási környezet gyökeresen megváltozott, és sok cég önhibáján kívül került a „szakadék szélére”.

A VINTER JUMPER csomagját azzal a céllal hoztuk létre, hogy segítsük a „halál völgyébe”, vagy a „szakadék szélére” jutott vállalkozásokat, és ők mielőbb a jövedelmező cégek sorába tartozhassanak.

HOGY MŰKÖDIK A VINTER JUMPER?

A JUMPER segít felmérni, valóban kátyúba jutott-e válalkozás, segít kiugrani a kátyúból, bárhogy is kerültél bele. Számos krízisintervenciós tréning érhető el online a vállalkozási tanácsadási területen. A VINTER programjai abban különböznek az ingyenes oktatásoktól, hogy nem egy előre elkészített, „univerzális” tananyagot tanít meg a résztvevőknek, hanem személyre szabottan foglalkozik minden ügyfél helyzetével és problémájával.