Mikro-és kisvállalkozások: merre tovább 2022 nyarán?
2022.07.19 09:52
A legfontosabb a KATA és a rezsicsökkentés megszűnése okán: a vállalkozásod helyzetének, erőforrásainak pontos áttekintése
Ebben a hosszú, forró nyárban hideg zuhanyként csaptak le a vállalkozásokra a KATA-val és a rezsicsökkentés módosításával kapcsolatos gyors egymásutánban érkező hírek. Egyelőre a konkrét változásokkal kapcsolatos számolgatás köti le a többség figyelmét, de hamarosan ki kell lépni az új terhek szűk folyosójából, és a vállalkozások EGÉSZÉ-re vonatkozóan kell tükröt tartani magunk elé.
A kisvállakozások nincsenek felkészülve arra, hogy az eddigi rezsiköltség hatszorosát fizessék ki, így a rezsicsökkentett körből való kikerülő vállalkozásokat csődhullám fenyegeti.
Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a válság szelét érzik, érdemes és szükséges időt szánni legalább egy mini cégröntgen elkészítésére, hogy tudatos és felelős döntést tudjanak hozni a cégük megszüntetése, átalakítása, esetleg fejlesztése által kjelölt koordinátarendszerben. Amennyiben esélyt látnak a megmaradásara, új üzleti modellt kell kialakítaniuk! A vállalkozók gyakran állítják, hogy ebben a folyamatban nincs szükségük külső támogatásra, hisz náluk jobban senki nem ismeri az erőforrások mérlegét. Mi mégis felhívnánk a figyelmet a VINTER POWER csomagjára, mert ez a csomag következetesen, érthetően vezeti végig a vállalkozókat saját cégük legfontosabb kérdésein, bízva abban, hogy külső szemként hozzá tudunk adni egy új modell kialakításához.
Induljunk abból az egyszerű tényből, hogy ahogy a termékeknek van egy „életgörbéje”, úgy a vállalkozások életének is vannak ciklusai. Általában a következő forgatókönyv jellemző:
- felmerül egy jó ötlet,
- a piackutatás eredménye alapján lenne az ötletnek létjogosultsága,
- az ötletből konkrét termék (szolgáltatás) fejlődik,
- megtörténik a piacra lépés,
- jönnek az első sikerek (eladások), de alig van bevétel, a költségek magasak,
- a vállalkozás kezd megtérülni,
- vállalkozás profitot termel.
Ahogy kiemelt képen, ábrán is látszik, a problémát az jelenti, hogy hosszú ideig kell „hiteleznünk” önmagunknak ahhoz, hogy a később érkező bevételekből majd megtérüljenek a befektetéseink, később pedig profitábilis legyen a tevékenységünk.
A vállalkozás indításakor elsősorban beruházási jellegű költségek merülnek fel, amelyeket finanszíroznunk kell: lehet, hogy építenünk kell valamit, bérelt ingatlan (pl. raktárhelyiség, üzemépület) esetén néhány havi kauciót kell letennünk az asztalra, általában be kell rendeznünk az irodánkat, vagy épp gépeket kell vásárolnunk a gyártáshoz. A kezdeti tervezési költségeket, know-how díját és egyéb kiadásokat még nem is említettük.
További nehézséget jelent, hogy amíg a sikerekre „várunk”, a havi költségeink folyamatosan felmerülnek, hiszen pl. a havi áramszámlát vagy az iroda bérleti díját akkor is kiszámlázzák nekünk, ha még nem is létezik az értékesíteni kívánt termékünk.
A „halál völgyének” mélységét és időbeni elhúzódását pontos tervezéssel lehet enyhíteni. Általában igaz, hogy az ötletgazda és csapatának kezdeti elkötelezettsége önmagában kevés a sikerhez, annak eléréséhez szakértők bevonására van szükség.
Természetesen, a vállalkozások életciklusai általában is hullámzást mutatnak, ahogy mondani szokták, „egyszer fent, egyszer lent”. Bármelyik cég bajba juthat, főleg most, az új szabályok (KATA megszűnése, rezsinövekedés), következményeként, hisz a vállalkozási környezet gyökeresen megváltozott, és sok cég önhibáján kívül került a „szakadék szélére”.
A VINTER JUMPER csomagját azzal a céllal hoztuk létre, hogy segítsük a „halál völgyébe”, vagy a „szakadék szélére” jutott vállalkozásokat, és ők mielőbb a jövedelmező cégek sorába tartozhassanak.
HOGY MŰKÖDIK A VINTER JUMPER?
A JUMPER segít felmérni, valóban kátyúba jutott-e válalkozás, segít kiugrani a kátyúból, bárhogy is kerültél bele. Számos krízisintervenciós tréning érhető el online a vállalkozási tanácsadási területen. A VINTER programjai abban különböznek az ingyenes oktatásoktól, hogy nem egy előre elkészített, „univerzális” tananyagot tanít meg a résztvevőknek, hanem személyre szabottan foglalkozik minden ügyfél helyzetével és problémájával.