Nyakunkon a gazdasági válság. Mit tehetnek a mikro- és kisvállalkozások a túlélés érdekében?

2022.04.27 11:26

A globális instabilitás miatt egyre több közgazdász tartja elkerülhetetlennek a a világgazdaságban a recessziót, a gazdasági válságot.

A kialakult makrogazdasági helyzet, a várható gazdasági válság miatt az európai országok gazdasági kilátását lerontották a nagy hitelminősítők.

  • Amerikában a Federal Reserve (Fed, az Egyesült Államok jegybanki feladatait betöltő szervezete) arra készül, hogy a kamatlábak erőteljes emelésével és egyéb monetáris eszközökkel felvegye a harcot a magas inflációval;
  • Európában az óriási energiaár-emelkedés elszívja a fogyasztók vásárlóerejét, és drágítja a gyárak üzemeltetését, ami szintén inflációt generál;
  • Kínában pedig a koronavírus és az ezzel szembeni járványpolitika arra késztette most a hatóságokat, hogy minden eddiginél szigorúbb lezárásokat vezessenek be.
  • Ráadásul az orosz szankciók és a kínai járványkezelés együtt már nagyon komoly nehézséget okoz a globális kereskedelemnek.

Az orosz-ukrán háború következtében újra veszélybe kerülnek a globális ellátási láncok. A recesszió miatt elkerülhetetlenné válik a munkahelyek tömeges megszűnése, miközben már a koronavírus hatása is komoly gondokat okozott a magyar gazdaságban is.

Magyarország érintettsége

2021 áprilisában az ellátási láncok megszakadása a vállalkozások 16 százalékát érintette, ami 9 százalékponttal haladja meg a 2020. októberi szintet, ezzel pedig a harmadik leggyakoribb akadályozó tényezővé vált – elsősorban a kereskedelemben (28 százalék) és a feldolgozóiparban (25 százalék) okoz ez problémát. Hasonlóan nagymértékű, 8 százalékpontos növekedést mutatott a nyersanyagok és energia árait megjelölő válaszadók aránya (13 százalék), és mindezekkel alighanem összefüggésbe hozható az anyaghiány korábbiaknál magasabb gyakorisága is (11 százalék). (Forrás: MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) elemzés)

A nemzetközi intézmények közül a Világbank januári prognózisa szerint azzal számol, hogy idén Magyarországon 5 százalékos bővülés várható, ere számít az OECD december eleji előrejelzése is. Eközben az EBRD nemrégiben publikált új előrejelzése szerint a magyar GDP idén csupán 3,5 százalékkal növekedhet.

A magyarországi kutatóintézetek között érdemi eltérések vannak a 2022-es GDP várható alakulása kapcsán. A Kopint-Tárki idén elérhetőnek látja a 4 százalékos növekedés, azzal a magyarázattal, hogy az állami beruházások visszafogásának szükségessége miatt mindez abba az irányba mutat, hogy az idei gazdasági növekedést gyakorlatilag a fogyasztás bővülése fogja húzni.

A GKI Gazdaságkutató tavaly decemberben még 4,5-5 százalékos magyar növekedést valószínűsített 2022-re, ezt március végén jelentősen, 2,5-3 százalékra csökkentette, ami az EU átlagánál továbbra is gyorsabb növekedést valószínűsít.

Viszonylag optimistának számít a Századvég Gazdaságkutató is, amely 2022-ben 3,9 százalékos gazdasági növekedéssel számol, a kutatók várakozása szerint a szomszédban zajló háború nem szünteti meg teljesen a magyar növekedést, tekintettel a gazdaság biztos alapjaira, a magas foglalkoztatási és beruházási rátára.

A banki elemzői vélemények jellemzően 2-4 százalék közé teszi a 2022 egészére várt GDP-növekedést - hangsúlyozva a sokféle, főleg negatív kockázatot.

Raiffeisen Bank elemzői például a friss prognózisukban 2,5 százalékos ide GDP-dinamikával számolnak.

Mit tehetnek a kisvállalkozások ebben a kilátástalannak tűnő helyzetben?

Mindent meg kell tenni a túlélés édekében, hisz minden recessziót fellendülés követ. No, de a "túl kell élni" érdekében mi mindent lehet megtenni? Hol vannak lépés lehetőségek?

1. Szembe kell nézni az eddig halogatott problémákkal! 

Gyakran érzékeljük a vállalkozásban a működési hibákat (időkihasználtság, erőforráshiány) de éppen időhiányban, forráshiányban, tanácsadás hiányában halogatjuk a problémákkal kapcsolatos szembenézést. 

2. Nincs idő, forrás az önképzésre, új vállalkozási technikákkal való megismerkedésre.

A kislétszámú vállalkozások vezetői mindig többfunkciós üzemmódban dolgoznak. Ha valamire, önmagukra van legkevesebb idejük. Éppen a kisvállalkozók számára lenne fontos, hogy új inspirációkat kapjanak!

3. Nem mernek belevágni a termékeik marketingelésébe!

A hatékony marketing költségekkel jár, de a kisvállalkozásokban éppen a kiadásokat próbálják mérsékelni válságjelek érzékelésekor. Időt, energiát igényel az is, hogy megtalálják azokat a marketing eszközöket, amelyekkel minimális ráfordítással érhetnek el eredményeket.

Jól ismerve a kisvállalkozói üzemmód gondjait mit javaslunk a mikro-és kivállalkozók számára?

Alapvetésnek tarjuk, hogy a  válság, a „halál völgyének” mélységét és időbeni elhúzódását pontos tervezéssel lehet enyhíteni, és a kilábaláshoz, a válság utáni első sikerekhez eléréséhez szakértők bevonására van szükség.

A VINTER JUMPER csomagját azzal a céllal hoztuk létre, hogy segítsük a „halál völgyébe”, vagy a „szakadék szélére” jutott vállalkozásokat, és ők mielőbb a jövedelmező cégek sorába tartozhassanak.

A JUMPER segít neked kiugrani a kátyúból, bárhogy is kerültél bele. Számos krízisintervenciós tréning érhető el online a vállalkozási tanácsadási területen. A VINTER programjai abban különböznek az ingyenes oktatásoktól, hogy nem egy előre elkészített, „univerzális” tananyagot tanít meg a résztvevőknek, hanem személyre szabottan foglalkozik minden ügyfél helyzetével és problémájával.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

A JUMPER csomagot megvásárolt felhasználóink hozzáférést kapnak az Internetes felületünkhöz, ahol először egy szakértők által kidolgozott speciális kérdéssoron, ún. Űrlapokon halad végig a résztvevő. Igény szerint az ügyfél a válaszok megadása során (a felületen keresztül írásban vagy élőszóban) folyamatosan egyeztethet egy számára kijelölt mentorral, vele átbeszélheti a kérdéseket, együtt átgondolhatják a válaszadás alternatíváit. Az űrlapok befejezésével a felhasználó hozzáférést kap az Eszköztárhoz, ahonnan le- és visszatölthető fájlokon keresztül a mentor segítségével elkészítik azokat a dokumentumokat, amely a kilábalási terv részét képezik. A munka befejezéseképpen az ügyfél kap egy mentori Szakvéleményt, amely összefoglalja a közös munka eredményeit. Minden programban résztvevőnk Oklevelet kap munkája elismeréseképp.